Pemilik Segala Alam.

Assalamualaikum

First of all, nak ucap takziah buat seorang rakan dan keluarga yg baru kehilangan ayahnya petang td. Dari mana kita datang, disitu lah kita akan kembali. Sesungguhnya sekalian alam ini adalah milikNya. Tak perlulah saya mention nama kat sini. Cukup lah menggelarnya sebagai A. Semoga ayahnya ditempatkan dikalangan mereka yg beriman. Aamiin. 

Bukan niat nak hebohkan berita neh tak tentu pasai. Cuma, aku sbg seorang rakan yg rapat dgn A turut merasa pemergian ayahnya. Mana tidaknya. Aku dapat tahu secara tak official pasai berita neh melalui FB. Mula-2 mmg payah nak percaya. Then, selang 2 3 minit lepas tuh si A call. Menangis-2 dia sampaikan berita sedih neh. Tak terkata, menggeletar satu badan. Sepanjang aku kenai A, dia susah sgt nak jatuhkan air mata. Even ada problem, dia tak pernah tunjuk. Bila dengaq dia menangis teresak esak, rasa mcm....tak tahu mcm mana nak cakap. Tuhan ja yg tahu apa aku rasa masa tuh.

Lepas asar, aku and kawan-2 sekolah dulu p rumah A. Subhanallah, ramai betul org. Kebanyakkannya kawan kpd arwah. Bila masuk and jumpa A, terus A peluk aku sambil menangis. Kuat sgt pelukan dia. Time tuh aku rasa mcm, Ya Allah, mesti dia rasa perit sgt nak terima semua neh. Apa aku mampu buat, bg kata-2 semangat ja kat dia. Aku tak mampu nak rasa apa yg dia rasa masa tuh. :(

Then, duduk bersembang dgn dia. Sambil teresak esak dia cerita pasai ayah dia. Si A mmg rapat dgn arwah. Sebak terasa bila dia cakap, "lepas neh dah tadak sapa nak hantaq msj kat aku tanya makan dak lg, sihat ka. aku taktau cena nak hidup lepas neh tadak dia(arwah)". Sambil dia bercerita, aku usap lembut tangan dia yg erat menggenggam tangan kanan aku. Dia cakap, "ayah aku selalu gosok-2 tangan aku ceni". Automatik air mata aku jatuh. Aku boleh rasa dia rindu tangan kasar yg selalu usap tangan dia. 

Allahurabbi. Masa tuh aku terfikir, andai satu hari nanti aku dlm situasi yg sama mcm dia, tabah kah aku nak hadapi semua tuh? Boleh ka aku nak lalui hari-2 mendatang tanpa insan yg selama neh membesarkan aku dgn penat lelahnya. Sungguh aku tak boleh bayang masa tuh. Dear A, aku maybe tak boleh rasa apa yg hg rasa la neh, tapi aku pon berkongsi perasaan sedih hg. Sedih sgt aku tgk hg td. Kami sebagai kawan, selalu ada kalau hg perlukan apa-2. Tabahkan hati, kuatkan iman. Sebagai anak, selalu ingat dia dlm doamu. Sesungguhnya Allah lebih sayangkan arwah. :(

p/s : Salam takziah dan al fatihah.